julelunch tredje advent och lucia

ja. igår hade vi jullunch här hemmaaaaa. det var typ knytkalas! MYSIGT. vi hade kokat tomtegröt och bakat saffranskaka och sen så var det sjutton andra som kom och hade med sig julgodis, mandariner, glögg, pepparkakor, hembakat tunnbröd, julvörte (som min syster säger), skinka, senap, äppelmos och julmust. det var GOTT och nu har jag ONT I MAGEN. eller igår blir det ju. hehe.
KOLLA på de där chokladbitarna där uppe!!! sjuuuukt goda. vi fick receptet jag ska DEFINITIVT LÄGGA UPP DET HÄR heheheheh MUMSIGT som bara den!
.
STRYKANDE ÅTGÅNG (typ chokladfudge med nötbitar i)
4 dl socker
2 dl grädde
100 gram margarin
50 gram hackad sötmandel
200 gram blockchoklad
.
gör så här
1. Blanda socker, grädde och margarin och sjud på svag värme i cirka 10 minuter.
2. Blanda i sötmandel och blockchoklad och rör om tills det smält.
3. (Sen stod det inget mer på receptet men hm jag improviserar, jag antar att man ska...) Hälla smeten i en form och låt stelna
4. Skär upp i små fyrkanter
KNÄCK
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 msk smör

2 msk kakao av god kvalitet (OM MAN VILL)
.
gör så här
1. Blanda strösocker, vispgrädde, sirap, (och kakao) i en stor tjockbottnad kastrull med höga kanter.
2. Koka utan lock och rör om då och då tills termometern visar 122 grader eller när smeten håller kulprovet: häll några droppar smet i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara fast och hård. Koktid 15-20 minuter.
3. Tillsätt smör och eventuella smaksättningar (1 tsk kanel, hackade nötter, skal av apelsin)
4. Häll smeten i en kanna och fördela knäcken i små formar (gärna ischokladformar så lossnar knäcken enkelt när det är dags att äta).
5. Låt knäcken stelna. Förvara i kyl.
.
MUMS MUMS MUMS. just det. jag och cornelia ville vara luciafina så vi hade GLITTER i håret. snyyyyyyygggggt helt enkelt.
.
XOXO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0