saffranskakaaaa


ok. vi har bakat EN ENDA sak idag. utöver det vi bakade i morse. eller hmm alltså vi har inte bakat NÅGOT julgodis utan det blev en saffranskaka istället! vi ska ha en jullunch här snart och då bakade vi den där saffransgrejen till det OCH vi har kokat tomtegröt också, med en gömd mandel i så den som får mandeln måste rimma! PANIK jag vill INTE ha mandeln för jag kan INTE rimma!!! S:::S:S:S::S:S
.
SAFFRANSKAKA
5 st ägg
7,5 dl socker
200 gram smör, smält
2 påsar saffran à 0,5 gram
6 dl mjölk
6,5 tsk bakpulver
14 dl vetemjöl
1 dl pärlsocker
.
gör så här
  1. Sätt på ugnen på 200 grader. Klä en stor långpanna (ca.40x50cm) med bakplåtspapper.
  2. Vispa ägg och strösocker pösigt, i en STOOOOOR bunke, större än 3,5 liter, för det blir mycket smet.
  3. Smält smöret och blanda i saffran och mjölk.
  4. Blanda vetemjöl och bakpulver.
  5. Blanda nu ihop allt utom pärlsocker och häll ut i långpannan.
  6. Strö pärlsocker över kakan. 1 dl är ganska lagomt.
  7. Grädda mitt i ugn, ca. 23-30 minuter. Grädda inte för länge , kolla med sticka. Olika från ugn till ugn. Jag ställer taimer på 23 minuter och kollar då med en sticka, är den kletigt tar jag några minuter till o.sv. Låt kakan kallna och skär i lagomt stora bitar, 30 eller 42 bitar.
  8. Denna kaka kan man även göra utan saffran och ev. tillsätta annan kryddning som pepparkakskryddor, kardemumma m.m eller som grund till en långpannekaka med någon god glasyr
.
det blev MYCKET kaka HEHEH men den var vääääldigt gooood. jag har smygsmakat på den redan! :) nu blir det JULMYS. nu kom den första gästen. (jag hann inte lägga ut det här inlägget innan mamma tvingade mig att gömma datorn för alla gäster EHHE så ni kan ju tänka att klockan är FEM när ni läser detta) jag och cornelia tänker se en julfilm med barnen som kommer sen eheh mest för vår egen skull men men ;)
.
XOXO
.
JUST DET. svar till julia som undrade vilken organisation jag ska åka med till usa, det är explorius jag ska åka med! jag har inte hunnit se så mycket av hur de är som organisation MEN de verkar bra so far. jag hade en telefonintervju med en liten gumma som bodde uppe i kiruna och hon verkade BRA och så, och ja de verkar ha koll än så länge i alla fall! :)


Kommentarer
Postat av: agneso

På tal om saffran! Vi har en torkad saffransblomma hemma som mamma fick av nån kompis som hade varit i iran. Den luktar NÅDIGT gött.

2009-12-13 @ 23:34:34
URL: http://nittonhundrasextionio.blogg.se/
Postat av: maja

JULIA HELLEDAY du har kanske VÄRLDENs mysigaste blogg???????

2009-12-15 @ 00:00:05
URL: http://majafjell.blogg.se/
Postat av: Julia

Haha jag ska också åka med Explorius. Var på intervju i Stockholm i våras, de är jättetrevliga och verkar ha koll! ;) Kanske vi ses i NY i augusti om vi åker samma datum ;)

2009-12-16 @ 23:18:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0