ÅH

ok. jag har för det första ingen aning om var jag har fått denna inspiration och energi ifrån. men det är ju trevligt. jag kom just på att det SNART är jul. WIHO. åh jag längtar såååå till julen och ALLT sånt där! framförallt att baka och mysa och äta julig mat (godis). saffranskransar, lussekatter, pepparkakor (det är i för sig bara degen som är god men vem bakar inte pepparkakor ändå?), ischoklad, knäck, kanderade äpplen (har jag aldrig gjort men det lät så otroligt mysigt), saffransscones, julegröten med en mandel i (alltså jag får alltid ångest för om jag ska få den för jag KAN INTE rimma), kolor med smak av kanel, ingefära och kardemumma, polkagrisar, brända mandlar, nougatfyllda dadlar med chokladöverdrag, rocky road (choklad fyllt med pistagenötter, marshmallows och dumlekola eh MUMS), pepparkakshus (som alltid blir fula men som alltid har sin charm sen får man ju faktiskt slå sönder de sen), apelsiner med nejlikor och röda sidenband, ingefärskakor, chokladkakor, glögg med nötter och russin, aladdin-asks-choklad (där det alltid är bråk om den stora vita i mitten och den stackars körsbärslikören som alltid ligger ensam kvar). det DÄR det är julstämningsmys. ÅH jag älskar att fixa inför julen!
.
mysa framför brasan på julaftons morgon och äta MYSIG frukost. se den spännande upplösningen på julkalendern (hände i för sig bara ett enda år, då det var mysteriet på greveholm som regerade alla svenskars tv-apparater) sitta under granen och skaka, vrida och vända, lyssna och kika på ALLAS paket och så tjatar man som en treåring om att man väl åtminstone kan få öppna ETT paket. fast man precis öppnat sju paket från julstrumpan redan. sen slutar det alltid med att man öppnar tre paket ändå och fortsätter så hela dagen. HEHE. julmaten som är den mest överskattade maten i detta lagomlandet vi lever i. köttbullar, prinskorv, potatis, julskinka, rödbetssallad, janssons frestelse och sill. det är ju inte direkt någon gourmetmat! MEN det är ändå julstämning (och på påsken är det påskstämning och på midsommar är det midsommarstämning. okej jag har aldrig upplevt midsommar- eller påskstämning. men SAMMA mat är det i alla fall). JUST det vi får inte glömma den magiska drycken vi dricker flitigt ända från början av november till slutet av mars. den finns även DEN på påsken och midsommar. JA julmuuuust. panik. B-coca-cola säger jag. MEN fortfarande, det ÄR julstämning. OCH kalle anka klockan tre på eftermiddagen! tjuren ferdinand, askungen, kalle anka, musse pigg, robin hood och piff och puff. ååh det är så mysigt. sedan klockan åtta är det ju karl-bertil jonssons julafton, åh det är så klockrent. haha. jag skrattar varenda år. OCH vi får inte glömma svensson svensson heller. en klassiker helt klart. och JUST det, vi har faktiskt tomte fortfarande hemma hos oss (för min kära lillebrors skull, men som på något mystiskt vis lyckats överlista oss!) och kommer med paket. just det, så där på kvällskvisten så ställer man ju fram allt J U L G O D I S man har ägnat 4 veckor åt att förbereda och så äter man upp minst hälften av det på mindre än 6 timmar. då har man en så där härlig ont-i-magen-känsla när man ska gå och lägga sig HELT uppfylld av hela julen och ens ögon tindrar som stjärnor helt seriöst.
.
det där kommer jag att missa nästa år. det känns faktiskt jättetråkigt. vad väntar MIG där borta i hamburgerland? nya traditioner, ny mat, nya människor och framför allt NY DAG. tänk då, den 24 december sitter jag där klockan tre och tänker att jaha nu sitter de där hemma och ser på kalle anka. TÄNK ändå vilka traditioner man lyckats skapa sig under hela sin uppväxt. alltså det finns ju som ingen chans att man skulle bryta dem nu! det skulle ju vara katastrofalt helt enkelt. tänk om man skulle till exempel (som alla veckotidningar säger) parta till maten så den blir lite annorlunda och "fräsig", det skulle ju vara det mest patetiska i hela världen! VEM vill egentligen ha GODA potatisar på jul, och VEM vill inte ha överstekta köttbullar och flottiga korvar? nä det går ju inte. jag kommer sakna det när jag är i usa. jag känner det redan nu. MEN det ska ändå blir så otroligt roligt att få uppleva allt det där nya, se hur det är, om det är som i filmerna man sett och så! WIIII. dessutom så. hm. när jag kommer hem så har jag bara trean på gymnasiet kvar och vem vet vad som händer sen??? jag kanske flyttar och vad händer då då? ingen mer RIKTIG jul eller? JOOO så kan jag inte tänka. MEN i princip så är det ju faktiskt inte så många jular man har kvar i den här åldern. EEEEH vad hände med det mysiga inlägget som helst plötsligt blev deprimerande???? jaja. lite tankar om julen. det får bli skype för hela slanten på julafton. ELLER så kan man ju dela med sig av SIN julafton till den amerikanska familjen,då blir det ju TVÅ julaftonar HEHE och DET gillar vi.
.
XOXO

Kommentarer
Postat av: klara

julia din blogg är helt klart min nya favorit!

2009-11-07 @ 10:32:39
URL: http://lkara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0