juuuuuulgodiSSzZzSsSSSSSS (coolt med alla s och z)

jag MÅSTE bara lägga upp de här julgodiset. det är inte ens advent. det är för allt i världen inte ens december. MEN det spelar ingen roll för jag har VÄRLDENS julkänsla ändåååå just nu! helt galeeet. jag längtar så (förbered er på ett cooooooolt uttryck) jag nästan spricker. hehe. nä men jag längtar verkligen till allt som har med julen att göra. kanske inte till att själva köpandet av julklapparna, visst det är roligt att ge bort saker, men VEM har inte ångest hela december över vad man ska köpa till alla?????
.
om jag hade det här godiset nu så skulle jag vara glad i alla falll MEEEEN det har jag inte så jag får dreggla över bilderna istället. här är recepten. det lär ju gå hem i USA heheh. SÖTT SÖTT SÖTT SÖÖTTTTTT. lalalallaaalaaa
.
KARDEMUMMAKOLA
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemummakärnor, stötta i mortel
.
Gör så här:
1. Smält smöret i tjockbottnad, vid kastrull
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned kardemummakärnorna, eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.
.
ROCKY ROAD (UNDERBART gott)
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar minimarshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter
.
Gör så här:
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (en skål över kokande vatten)
2. Blanda samtliga ingredienser
3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp
4. När kakan har stelnat, skär upp den i bitar
.
BRÄNDA MANDLAR
250 g skalad hel mandel
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering
.
Gör så här:
1. Smält florsockret tillsammans med mandeln, tills mandeln knäpper, rör hela tiden
2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut
3. Strö i 0,5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplårapapper och separera nötterna från varandra
4. Lår svalna och fyll upp i pappersstrutar
.
JAAAAA där var det och jag ska minsann ta med mig svenska traditioner till USA och svenskt julgodis kommer definitivt vara en BETYDANDE del. HEHE.
.
XOXO

 



Kommentarer
Postat av: MAJA

ALLTSÅ julia din blogg är kanske finast i hela världen?????????? vad händer jag SKÄMS nästan över min tråkiga-vita-inget-tema-fula-bilder-blogg.

och NÄÄÄR kan vi prata på skype??? det var verkligen FÖR längesen (plus att förra gången vi pratade så sa vi bara hallå i 5 timmar och sen hejdå)

2009-11-11 @ 00:10:18
URL: http://majafjell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0