lussebullar

det här är avsnitt elva av mysteriet på greveholm, när de ska baka lussebullar och ja jag säger bara det! VILKA glädjerop det blir när mamman försöker vara mysig och säga att de ska baka lussebullar tillsammans, lillan och ivar ska leta efter en skatt och bli rika och melitta (EEEH så himla fult namn!) säger bara att hon hatar lussebullar haha jag tycker så synd om mamman. sen glömmer hon saffran i degen också haha
I ALLA FALL så bakade VI lussebullar igår och det var jättemysigt, hehe även om det bara var jag och mamma som bakade ;) åh lussebullar är så gott! här är vårat recept ;)
.
SAFTIGT SAFFRANSBRÖD
50 gram jäst
100 gram smör
5 dl mjölk
250 gram kesella
1 gram saffran (2 pkt)
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca. 1,8 liter vetemjöl
.
gör så här
1. Smula jästen i en degbunke
2. Smält smöret. Tillsätt mjölken och saffran (stött i en mortel med lite socker), låt allt bli fingervarmt, 37 grader. Blanda med jästen.
3. Tillsätt kesella, socker och mjöl. Arbeta
4. Låt jäsa övertäckt ca 40 minuter.
5. Ta upp och knåda smidig, dela i en massa små delar.
6. GÖR lussebullarna ;) Lägg på en smord plåt.
7. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
8. Pensla med uppvispat ägg och garnera med russin.
9. Grädda i ugnen vid 225 grader i 5-10 minuter. Låt kallna på galler under bakduk.
VIPS så är det klart. nu ska jag på julavslutning.
.
XOXO

Kommentarer
Postat av: amy

attans vilka gula lussisar du fick till!!!!! :D

2009-12-21 @ 22:49:06
Postat av: agnesoooo

i know, hon gör ju typ så på många kort.. hon är en WOKI (=wannabe-foki)!!! hallå jag kom på en grej just som INTE är bra, eller jo lite bra. men ändå INTE bra, när maja kommer hem från usa ÄR jag troligtvis i usa!!! nej, inte okej!

2009-12-27 @ 01:05:47
URL: http://nittonhundrasextionio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0