brunch à la juliaaaaa.


klockan är halv två och jag äter brunch. MUMS. under tiden jag tog de där andra bilderna på nattlinnet så bakade jag det här brödet samtidigt. alltså det är SJUKT vad gott det är! jag har tagit receptet från underbaraclara, som för övrigt har en jättemysig blogg också! :) i alla fall så äter jag brunch nu. turkisk yoghurt med hallon, röda vinbär och svart vinbär med hackade sötmandlar ovanpå. ett glas juice. hembakat morotsbröd med philadelphiaost och skinka. en passionsfrukt. M-U-M-S.
.
jag tänker BARA på i somras då jag och min bästa älskadeeee vän caroline var i stockholm och bara stekte runt och myste. HUR ROLIGT SOM HELST. och då i alla fall så bakade jag det här brödet innan och tog med det dit och så åt vi det varje dag, morgon som kväll, i fem dagar. hehe. det var så fruktansvärt mysigt. vi bodde själva i en lägenhet på birger jarlsgatan och hade alltså jättenära till stan. vi åt glass typ 50 % av tiden vi var där och sen så VAR vi bara. pratade och var störda i huvudet. gick på second hands och hällde vatten på främmande människor. helt rätt. OCH nu blev jag så sugen på det där brödet i morse så jag var TVUNGEN att baka det. :)

MOROTSBRÖD
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 dl rapsolja
2-3  stora finrivna morötter
1 tsk salt 2 rejäla matskedar honung 8-10  dl vetemjöl. 1 dl grahamsmjöl 1 dl havregryn Samt gärna några matskedar solrosfrön och hela linfrön
.
gör så här
1. Smula jästen i en bunke.
2. Värm mjölken tilll 37 grader och blanda med jästen.
3. Tillsätt därefter olja, morötter, honung och salt.
4. Tillsätt sedan så mycket mjöl som degen ”klarar av”, spara dock lite till utbakningen. Arbeta ihop med kraftiga tag. (jag följde inte själva mjölrekommendationerna utan jag hade 1 dl vetekross, 1 dl kruskakli, 1 dl havregryn, 4 dl grahamsmjlöl och resten fullkornsdinkelmjöl istället, jag körde mest på känsla men ungefär , men kanske sammanlagt 10-14 dl mjöl)
5. Ställ därefter på jäsning i ca 30 minuter.
6. Baka ut degen och lägg i en långpanna med papper. Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel.
7. Låt jäsa i  ytterligare 30 minuter och grädda därefter i ugnen i ca 15 min på 220 grader.  (Om du vill kan du pensla brödet med lite saltvatten de sista minuterna så får du en god och krispig skorpa.)
8. Låt det gräddade brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar.
9. Servera med smör, en god ost och gärna lite apelsinmarelad. Släng resten av bröden i frysen och ta bara fram det antal du tänker äta. Då håller de sig saftiga längre.
.
nu tänker jag gå och lägga mig och sova en stund igen.
.
XOXO
.
jag MÅSTE bara tillägga en sak till stockholmsresan. som min vän så fint uttryckte sig i kommentaren nedanför:
carro om brunch à la juliaaaaa.:
åhh ta mig tillbaks till sommaren 09 tack! men vart i hela friden var vitlöks/grekisk vitlök/vårlöks-smöret? hehe. och miami/london/LA ink? stördaste/mysigaste/finaste/knäppaste/bästa resan någonsin.
så sant så sant.

Kommentarer
Postat av: carro

åhh ta mig tillbaks till sommaren 09 tack! men vart i hela friden var vitlöks/grekisk vitlök/vårlöks-smöret? hehe. och miami/london/LA ink? stördaste/mysigaste/finaste/knäppaste/bästa resan någonsin.

2010-02-27 @ 13:48:52
Postat av: daniel bergström

bitch with a attitude

2010-03-09 @ 22:10:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0