den brutala sanningen

LITE SANT OCH FALSKT ABOUT HIGH SCHOOLS IN AMERICA.


SKOLBUSSEN KÖR PÅ DIG? Falskt.
Skolbussar ÄR livsfarliga visst, de är överallt hela tiden, MEN de kör inte på folk. Vi har en polis som dirigerar eftermiddagstrafiken för bussarna. Vad som är sant dock är att om du inte är på bussen i tid så är du körd. Sorry. Då åker bussen utan dig.


HOMESCHOOLED KIDS ARE FREAKS? Falskt.
Det är inte ovanligt att folk här är hemskolade, inte alls faktiskt. Mina värdsyskon har alla under en period i sitt liv blivit hemskolade. Men de har deltagit i skolsporter och liknande vilket faktiskt har gett dem ett socialt liv utanför hemmet.


GOSSIP, BACKSTABBING AND TALKING SHIT ABOUT PEOPLE? Sant.
Som jag sagt tidigare så finns det MYCKET att skvallra om i de amerikanska skolorna. Det är som en sport. Och alla vet allas hemligheter men ingen vet att alla vet om allt. Backstabbing är inte heller ovanligt. Jag LOVAR att inte berätta för någon. Common phrase with absolutely no meaning. Rykten sprider sig snabbt också och de uppstår VÄLDIGT enkelt. Folk antar saker också. De första dagarna i skolan fick jag höra att folk trodde jag var tillsammans med en kille som är a sophomore för att jag hade bytt nummer med honom för att han skulle kunna fixa supermankostymer till oss för twin day. Kul.


CHEERLEADERS, JOCKS, NERDS, WEIRD KIDS? Sant.
Vi sitter i grupper i cafeterian i skolan. The cheerleaders sitter vid bordet framför vårat bord. The jocks sitter bakom oss och the weird kids sitter vid soptunnorna i hörnet. Jag skämtar inte ens. Det är så här det ÄR. Fruktansvärt. Men sant. OCH vi har underförstått bestämda platser vid borden. Man går inte och tar någon annans plats bara rakt upp och ner. Och man flyttar ABSOLUT inte bord heller. Det gjorde däremot min vän Katie efter jullovet. Hon är en före detta cheerleader men var utsatt för punkten ovan och bestämde sig till slut för att demonstrativt byta till vårat bord. Haha det var sjukt vilka blickar och kommentarer vi fick de första dagarna.


BARA ROSA KLÄDER PÅ ONSDAGAR? Falskt.
"Stil" är inte ett så frekvent använt ord i dessa trakter. Eller folk tror att de använder det men NEJ. Så är det inte. Jag ska inte göra en för alldeles elak generalisering men folk kan inte klä sig här. Säger inte att det gäller varenda person men i STORT sett alla. Visst har ni hört om Abercombie&Fitch och Hollister? Affären som är ansedd extremt exotiskt på grund av de dreggelframkallande sexiga manliga modellerna som står och poserar framför ingången. Affären med den speciella unisex parfymen som präglar varenda liten tråd i flera dagar efteråt man köpt ett plagg där. Det här mina vänner är överskattat. Modellerna finns för det första bara i större städer som New York, INTE i lilla Brewer, Maine. Den här affären är ungefär som H&M i Sverige. Fast värre. ALLA har de här kläderna, ALLA. Det som är värre är att varenda plagg har ABERCOMBIE written all over it. Den enda dagen alla klär sig likadant för övrigt, för att komma tillbaka från sidospåret, är när det är spirit week och det är teman varje dag.


KOMPISARS EX ÄR FÖRBJUDEN FRUKT? Sant.
Det här är så sant så sant så sant. Min kompis hade ett riktigt problem med det här. Hon började prata med en kille från en annan skola och en hennes kompis blev arg för att den här kompisen i sin tur hade en kompis som dejtat honom. VAD I HELA FRIDEN!? Det här är den dummaste regeln någonsin, jag förstår den, MEN när andra regler gäller såsom att byta partner var tredje vecka så måste det till slut ta slut på folk. Helt ärligt. Jag och en kompis gjorde en liten kalkylering här om dagen av hur många par det finns på skolan och på tio minuter kom vi på 70 stycken. Oh. My. God.


PROM KING AND QUEEN AT PROM? Sant.
Junior prom närmar sig och temat är HOLLYWOOD. Temat på senior prom är CASIONO. Needless to say I am VERY excited! Hur som helst så ska en prom king och en prom queen utses. Folk ska under kvällen rösta fram den personen som de tycker passar bäst att fylla rollen. Detta är i princip en accepterad och uppmuntrad popularitetstävling. Fruktansvärt. MEN jag ska inte tala osanning och säga att jag inte gillar det. Jag är SUPER EXCITED.


FOLK STANNAR UPP OCH FLYTTAR SIG FÖR DIG I KORRIDOREN? Falskt.
Usch. Det här är en lögn. INGEN flyttar sig för NÅGON i korridorena. Våld är att föredra om man vill undvika kvarsittning eller ett besök hos rektiorn på grund av sen ankomst till en lektion. Ryggsäckarna alla har på sig hjälper inte direkt heller. Så om ni tror att ni kan komma hit, bli populära och därmed få folk att vända sig om efter dig och slänga sig ur din väg...så har du fel. Det kommer inte hända. Sorry. Önskar att der var så dock. Suck.


FINNS DET EN BURN BOOK? Sant.
Men vi kallar det Facebook. Här kan man läsa allas true feelings about everyone. Folk snackar även skit om varandra öppet i skolan men som jag sa tidigare, det är vanligare att backstabba varandra. Mer effektivt och man kan alltid förneka det senare.


DOING YOUR MAKEUP IN THE BATHROOM? Sant.
I stort sett varje morgon så står det någon eller några inne på toaletten och sminkar sig, fixar håret eller borstar tänderna. I'm not gonna lie, många gånger är de där några jag och Mikaela...whoops. Toaletterna ser för övrigt ut EXAKT så här. Det här är för övrigt ett väldigt säkert ställe att använda din mobil på också. Alla andra ställen i skolan är man konstant övervakad av lärare. Ser de mobilen så ryker den och man får en fribiljett till rektorn. Skönt. Dock så blev jag påkommen inne i badrummet en gång av en lärare när jag stod och smsade. Kommer dock inte ihåg vad hon sa för jag bokstavligt talat sprang ut därifrån för att få behålla den. Hehe.





Kommentarer
Postat av: texasmaja

hahhahaha, sa santttttt! roligt att lasa!!!

2011-03-05 @ 23:24:25
Postat av: umeåmaja

hehe så himla sant och fint

2011-03-06 @ 01:51:10
Postat av: underbaraclara

Haha klockrent! Vilket kul blogginlägg

2011-03-06 @ 22:46:47
URL: http://www.underbaraclara.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0