mums.


den här skönheten bakade jag och min vän carro i fredags. den blev helt gudomligt god och jag lovar att det föll några tårar när vi var klara med den. helt sjukt. vi åt den dessutom dagen efter också, till frukost och lunch, och det var nog det godaste jag någonsin ätit. så fantastiskt perfekt. vi myste med några andra flickor som också fick smaka på den HEHE. vi hade så otroligt mycket mumsigt fika så det fanns inte. vi hade vår citronpaj med hallonmaräng, sedan fanns det en hembakad MOROTSkaka, en hembakad KLADDkaka, hemgjord chocolate-chip-cookie-kakdeg (HEHE), glass (självklart) och chips. GOTT GOTT GOTT GOTT. prova att göra den här pajen förresten. den var så HIMLA god. det är alltså ett pajskal med HEMGJORD lemon curd i och sen en ljuvligt god hallonmaräng ovanpå.
.
CITRONPAJ MED HALLONMARÄNG
mördeg
150 g kallt smör
4 dl vetemjöl
1/2 dl florsocker
1 ägg
1/2 msk kallt vatten
lemon curd
3 citroner
1 1/2 dl strösocker
50 g smör
2 msk majsstärkelse
2 ägg
2 äggulor
hallonmaräng
3 äggvitor
saft av 1/2 citron
3 1/2 dl strösocker
200 g hallon
.
gör så här
mördeg
1. Nyp ihop tärnat kallt smör med vetemjöl och florsocker.
2. Tillsätt äggen och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte. Tillsätt vatten vid behov.
3. Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.
lemon curd
4. Koka upp citronsaft från 6 av citronerna och rivet skal från 9 med strösocker och smör
5. Sila vätskan och släng skalet.
6. Blanda ut majsstärkelsen med saften från de sista citronerna och rör ner detta i den varma vätskan.
7. Vispa samman ägg och gulor.
8. Rör ner äggen i vätskan, ställ tillbaka på spisen och sjud under vispning tills krämen tjocknar.
9. Häll över krämen i en ren skål och låt svalna.
hallonmaräng och montering
10. Sätt ugnen på 175 grader.
11. Tryck ut degen i en pajform. Pensla botten på pajskalet med uppvispat ägg och täck kanterna med folie så de inte sjunker ned. Förbaka i cirka 10 minuter.
12. Fyll pajskalet med lemon curd.
13. Höj ugnstemperaturen till 250 grader övervvärme/grill (om inte marängen ska brännas av med gasbrännare).
14. Vispa äggvita, citronsaft och 1 dl strösocker till ett fast skum.
15. Tillsätt ytterligare 1 dl strösocker och vispa till ett fast skum.
16. Rör sönder hallonen med resterande strösocker och rör ned i marängen i omgångar. Vispa till ett fast skum.
17. Spritsa eller bred marängen över pajen och grädda marängen gyllene i mitten av ugnen, cirka 5 minuter alternativ bränn marängen med en gasbrännare.

ok. OM ni ska göra det här receptet. VILKET ni borde. SÅÅÅÅ läs för allt i världen igenom HELA receptet innan ni börjar. det gör aldrig jag och det är INTE okej. så gör det. hehe. SEN också. HA TÅLAMOD. speciellt med marängen. det ÄR värt att vispa den i typ 5 timmar om man kan vända bunken uppochner sen! jag lovar.
.
OCH.
svar till Sara om sötsug är skoningslöst.: "Men om du inte har skickat in dina ansökningshandlingar än, kan du ändå göra delstatsval då?." och alltså hm. jag har gjort en liten minianmälan redan där jag sa var jag ville hamna. och sedan när jag hade telefonintervju så frågade kirunatanten var jag ville hamna och då sa jag 1. Californa 2. New York och 3. Florida. så de vet liksom var jag vill hamna redan. MEN nu i min STORA ansökan så har jag gjort ett riktigt val. ;)
.
XOXO

Kommentarer
Postat av: maja

MEN JULIA! i new york är det JÄTTEKALLT. typ kallare än umeå!!!!

2010-02-06 @ 07:33:00
URL: http://majafjell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0