SPRÅKKURSER I BOSTON

Okej mina vänner. I samarbete med ESL så tänkte jag bara promota deras språkkurser i Boston. Jag vet att folk har frågat vilken organisation jag har åkt på mitt utbytesår med så jag antar att folk nog är intresserade av lite information i samma tankebanor. Jag har bara varit i Boston en gång men det jag såg var just amazing.




Så här har ni en liten text som borde kunna berätta allt ni vill veta om detta:

Om man vill komma till USA men tycker att ett utbytesår kanske är lite lång tid finns det många fler alternativ. En språkresa är en sådan möjlighet att komma hit under en tid men ändå inte vara borta ett helt år. Språkresor kan ofta leda tankarna till ungdomar som reser till England under sommarlovet men från 18 år och uppåt finns ett oändligt utbud av språkkurser utomlands att välja mellan. Flera av dessa kurser finns i USA, ett land som lockar många språkstudenter.

Förutom de vanligaste besöksmålen i USA, så som New York City, Florida, San Francisco eller Los Angeles erbjuds språkkurser även i Boston på norra östkusten, den närmsta storstaden till Maine. Boston är USAs största utbildningsstad med flera stora universitet så som University of Massachusetts, och just utanför staden ligger Harvard. Genom sina många studenter har staden en ung atmosfär, stort kulturutbud samt ett flertal sportanläggningar lätt tillgängliga för studenter.


Språkresor till Boston kan lätt utformas utifrån ens egna önskemål. Kurserna ges från en, upp till 48 veckor, så man väljer själv hur länge man vill vara borta. Man kan också välja på vilken hastighet man vill studera, en standardkurs har lektioner bara på morgonen medan en intensivkurs kräver mer av sina studenter. Eftersom man tar ett språktest första dagen behöver man dock inte oroa sig för att inte hänga med utan man blir placerad i en klass tillsammans med andra på samma nivå. Att lära sig engelska tillsammans med studerande från hela världen i ett land där språket omger en hela tiden är en fantastiskt inspirerande och man märker genast att ens självförtroende stiger.





Man kan välja mellan olika boendealternativ under språkresan. Vill man lära sig allt om den lokala kulturen och lära känna en familj under sin vistelse väljer man att bo hos en värdfamilj, det vanligaste alternativet. Värdfamiljen ger halvpension vilket betyder att du äter frukost samt vissa andra måltider tillsammans med familjen, pratar vardagsengelska och lär dig om allt från hur man lagar potatismos med marshmallows, till bästa shoppingstråken. Vill man ha mer frihet och komma och gå utan att behöva berätta det kan man välja att bo i delad lägenhet med andra studerande. Här ingår inga måltider utan du måste vara beredd att självhushålla men har också chansen att lära känna nya människor från hela världen.


Man kan tro att en språkkurs i USA ska vara mycket dyrare än till exempel språkresor England, men så är inte fallet utan priserna är mycket lika. Det ända som skiljer är kostnaden för flygresan, men eftersom resan bokas separat från kursen kan man passa på att utnyttja detta till att resa runt och se mer av landet innan man åker hem. Vill man dessutom till USA i framtiden för att studera eller arbeta kan en språkkurs vara ett jättebra sätt att lära känna landet och planera inför framtiden.

.

Personligen så tycker jag att det här låter som en underbar idé. Jag har tänkt mycket på det nu när mitt år börjar närma sig sitt slut. Det är tråkigt att det tar slut, för jag älskar Amerika och allt so kommer därtill. Let's be honest. Jag vet redan att jag kommer komma tillbaka. Komma hem igen. Inom ett år minst. Men jag har också seriösa funderingar på att komma tillbaka och gå college, eller grad school, eller något i den stilen. Dock så är det extremt dyrt, men vi får väl se vad som händer. Hur som helst så vill jag bara uppmuntra er allihopa att ta chansen att åka till USA och verkligen get the full effect out of it. Bo hos en familj, gå i skolan, leva det amerikanska livet. För det är underbart.

 

Det var det jag hade för den här gången. På söndagens agenda står sring photoshoot och zumbathon. YUPP.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0